עמק (שיר העמק), שיר, אופוס 40 (1935)

הערה: גרסה זו של "עמק" היא של שיר העמק הפופולרי. קיימת גם "עמק", פואמה סימפונית, אופוס 45, המבוססת על שיר זה.

הקלטה הסטורית מיום 4 בספטמבר 1958:
מרק לברי, מנצח
מקהלת קול ציון לגולה (רשות השידור)

גרסאות: קיימים שלושה עיבודים לשיר:

  • קול ותזמורת
  • קול ופסנתר
  • מקהלה א-קפלה

מלים: רפאל אליעז

משך: 3:50 דקות

פרטים נוספים: שלחו דוא"ל ל-music@marclavry.org

תקציר:
שיר העמק הוא השיר הראשון שהלחין לברי בישראל, למילותיו של רפאל אליעז. מילות השיר, המתארות את נוף עמק יזרעאל ואת החלוצים החורשים את השדות ביום ורוקדים בלילה, נסכו בלברי השראה לכתיבת המוזיקה. כעבור ימים הושר השיר בכל רחבי היישוב.

אנקדוטה:

גרסה ראשונה של שיר העמק

גרסה ראשונה של שיר העמק

לברי, אשר טרם ביקר בעמק יזרעאל, החליט לנסוע לשם באוטובוס כדי להתרשם מן המקום. כנהוג באותה תקופה, פתחו הנוסעים בשירה בציבור. לשמחתו הרבה של לברי, שרו הנוסעים את שירו החדש, אך לצערו, נפלה טעות בסוף המשפט הראשון.
המקרה נשנה בדרכו של לברי חזרה, עם אנשים אחרים. הפעם ניגש לברי למנהיג השירה בציבור, וציין את הטעות. המנהיג טפח בחוזקה על שכמו של לברי ואמר: "בחייך, המלחין חבר שלי ואני מכיר את המנגינה כמו שצריך".

גרסה שנייה של שיר העמק

גרסה שנייה של שיר העמק

בהיותו עולה חדש, הבין לברי כי הגרסה המקורית איננה המהלך המלודי הטבעי עבור האוזן הישראלית. הוא חזר בחשאי אל הפרטיטורה ו"תיקן" אותה.

ביצועים:
קונצרט הצדעה למרק לברי
ביום 17.6.2012 בשעה 20:30 במרכז ענב, תל אביב.
שיר העמק יבוצע ע"י מקהלת הקיבוץ הארצי בניצוחו של יובל בן-עוזר

 

שיר העמק / רפאל אליעז
פְּלָדָה כְּחֻלָּה הֵם הַשָּׁמַיִם,
כִּבְשָׁן אָדֹם הוּא לְבָבִי.
תִּשָּׂא נַפְשִׁי חֶדְוַת עֵינַיִם
כְּשֵׂאת גּוּפִי אֶת מַכְאוֹבִי.
הַיָּד חוֹרֶשֶׁת.
הַדָּם גּוֹעֵשׁ,
צִבְעֵי הַקֶּשֶׁת
עָלוּ בָּאֵשׁ.

אוֹר, אוֹר, אוֹר, אוֹר –
כָּל הָעֵמֶק הוּא שִׁכּוֹר;
הַגִּלְבּוֹעַ
מִתְנַשֵּׁק עִם הַתָּבוֹר.

הַיָּד חוֹרֶשֶׁת,
הַלֵּב יִקְצֹר,
מַגַּל הַקֶּשֶׁת
מִי יַעֲצֹר.

כִּי בַּסּוּפָה נָעוּפָה שְׁנֵינוּ
כִּשְׁתֵּי רוּחוֹת זוּ נֶגֶד זוּ,
וְכֹה דְּבוּקוֹת כִּזְרוֹעוֹתֵינוּ
עוֹד שׁוּם זְרוֹעוֹת לֹא נֶאֶחְזוּ.

תגובה אחת ל עמק (שיר העמק), שיר, אופוס 40 (1935)
  1. יפתח גת
    אוגוסט 3, 2015 | 20:42

    ניחוח עבר של שירים שיש להם משמעות.
    חבל מאוד שכיום אין מחברים כמו אליעז ו-לברי.

השאר תגובה

*