שלושה מחולות יהודיים לכינור ותזמורת, אופוס 192a‏ (1945)

שאר – ריקוד חתונה תימני – הורה

הערה: גרסה זו היא לכינור ותזמורת. קיימות גם
קיימות גם גירסה לפסנתר סולו (אופוס 190) וגירסה לכינור ופסנתר (אופוס 192).

ביצוע חי בקונצרט השנתי של התזמורת הסימפונית "תלמה ילין" במשכן לאמניות הבמה, אשדוד, 17 בפברואר 2013:
טל פירשט, כנור
מנחם נבנהויז, מנצח
התזמורת הסמפונית "תלמה ילין", גבעתיים

סולו: כנור

תזמור: pic/1,2/eh,2,2-2,2,1,0-hp-timp+1-str

הקלטה: אין

משך: 9 דקות

מו"ל: העמותה לקידום למורשת מרק לברי

תקציר:
כעשור אחרי עלייתו לארץ חיבר לברי לקט ריקודים יהודיים.

  • שֶׁאר: ריקוד בסגנון יהודי-חסידי בהשראת המוזיקה אליה נחשף בבית אבא.
  • ריקוד חתונה תימני: לברי, כמו מלחינים רבים אחרים באותה התקופה, התוודע למוזיקה התימנית באמצעות הזמרת ברכה צפירה.
    בניגוד לרוב ריקודי החתונה התוססים, ריקוד החתונה של הכלה התימניה הוא עדין, שליו ונחבא אל הכלים. הריקוד מבוצע בצעדים קטנים ותנועות ידים עגולות ורכות.
  • הורה: בראיון רדיו סיפר לברי: ״ …אני זוכר שאחרי שביקרתי בדגניה ורקדנו שם [כל ה]לילה, והריקוד עשה עלי רושם כביר. ריקוד של הורה נון-סטופ — רק עם צעקות ורק עם הקצב של הרגליים — הצעירים היו נפלאים.״
    לברי אימץ את המקצב האנרגטי והתוסס של ריקוד ההורה אותו שילב ברבות מיצירותיו. כדברי המלחין פאול בן-חיים על לברי: ״הפואמה הסימפונית "עמק" של לברי הייתה דוגמה ראשונה לחדירת ההורה למוזיקה קונצרטית ובחיבורה הידק לברי את הקשר בין מוזיקה עממית למוזיקה אמנותית״. [ויקפדיה] את המלודיה של פרק זה אימץ לברי במספר מיצירותיו המאוחרות יותר, הידועה מכולן הינה שיר ההורה הידוע (אופוס 206 מס' 3) שלימים הפך לשיר עם.

אנקדוטה: במקור כתב לברי שישה מחולות. בנוסף לשלושת המחולות שפורסמו הוא כתב גם פרק "מחול יהודי", פרק "פולקה החלוץ" ופרק "בתנועה מתמדת (הורה)", אותם לא כלל ביצירה הסופית. כתב היד של כל ששת הפרקים נמצא בספרייה הלאומית.

לצורכי מחקר: מעניין לציין שלמרות ששלושה מחולות יהודיים לכינור ופסנתר (אופוס 192) ולכינור ותזמורת (אופוס 192a) הינם עיבודים של היצירה לפסנתר סולו (אופוס 190), היו הבדלים מהותיים בגרסאותיהם המקוריות. באופוס 190 היו חמישה מחולות (כולל "מחול יהודי" ו״מחול יהודֵי המזרח") ואילו באופוסים 192 ו-192a היו שישה (כולל "מחול יהודי", "פולקה החלוץ", "הורה – פרפטום מובילה").

 

ביצועים:

5 ביוני 2013, 19:00, באולם ברהמס בוינה – הכנרת אורסוליה קורסולן והתזמורת הקאמרית ע"ש פרנץ ליסט ייבצעו את יצירתו של מרק לברי "שלושה מחולות יהודים לכנור ותזמורת", אופוס 192a.
עוד בתוכנית: פליקס מנדלסון – שמינייה במי במול מז'ור, מקס ברוך – כל נדרי, פרנץ ליסט/פיטר וולף – רפסודיה הונגרית מס' 2, יוליוס צ'ייס – החסיד, ובלה ברטוק – ריקודים רומנים.

אין עדיין תגובות, היה הראשון והשאר תגובה!

השאר תגובה

*