שיר ערש, אופוס 48 (1937)

הקלטה היסטורית של "שיר ערש" לאלט, מקהלה, בליווי תזמורת:
צפורה קופרמן, אלט
מרק לברי, מנצח
מקהלת קול ציון לגולה
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)

גרסאות:קיימים שלושה עיבודים לשיר זה:

  • קול (מצו-סופרן, אלט) ופסנתר
  • קול (מצו-סופרן, אלט), מקהלה ותזמורת
  • א-קאפלה

מלים: שאול טשרניחובסקי

משך: 3:00 דקות

פרטים נוספים: שלחו דוא"ל ל-[email protected]

תקציר:
במאמרו על טשרניחובסקי במוסיקה כותב המוסיקולוג מנשה רבינא:"בשיר זה מתגלים הסממנים, שנחשבו במשך תקופה ממושכת לישראליים מובהקים ושהשאירו סימנים על התפתחותה של המוסיקה הישראלית האמנותית. בבאס נשמעת הסינקופה; במלודיה מופיעה לעתים קרובות הקווארטה; ההתחלה היא בסקונדה שמתחת לצליל היסודי; הסולם הוא אאולי. שילוב נאה של יסודות בשיר-ערש ישראלי, 'שנכתב בתקופה של 'משמרת על הגבול".
[מאזניים, סדרה ד, כרך י"ז (תשכ"ג), עמ' 452]

במחברת בה תיעד את יצירותיו, לברי מציין כי "שיר ערש" שימש כשיר הנושא של סרט מ-1938 שהופק על ידי אגאפילם.

שיר ערש – שאול טשרניחובסקי
יֶלֶד, יֶלֶד לִי נִתַּן!

חִבַּלְתִּיו אֶל קוֹל הַתַּן,

יְלִדְתִּיו אֶל קוֹל פְּצָצָה,

בֶּן חָלוּץ וַחֲלוּצָה;

 נוּמָה, נוּמָה, נוּם!

 נוּמָה, נוּמָה, נוּם!

נוּם! הַיּוֹם אֲנִי עִמְּךָ!

כִּי תִישַׁן, תִּישַׁן אִמְּךָ

עֲיֵפָה גַם רְצוּצָה.

נוּם, חָלוּץ בֶּן חֲלוּצָה.

נוּמָה…

שֶׂה חוֹלֶה, פָּרוּץ הַלּוּל,

וּמִשְׁמֶרֶת עַל הַגְּבוּל,

וְדַלָּה עוֹד הַקְּבוּצָה, –

גְּדַל מַהֵר, בֶּן חֲלוּצָה.

נוּמָה…

נוּם וּגְדָל וּסְפֹג הָאוֹן!

יוֹם גָּדוֹל כִּי עוֹד נָכוֹן,

יָד עוֹזֶרֶת נְחוּצָה,

נֶאֱמָנָה וְחָרוּצָה.

נוּמָה…


אין עדיין תגובות, היה הראשון והשאר תגובה!

השאר תגובה

*